Psykvården i Sverige borde skärpas!

Inte för att jag egentligen är så speciellt engagerad i detta med psykvård och psykisktsjuka människor men man kan ju ändå få en inblick över att något inte står rätt till. Man kan åka in på psyket och efter någon timme är man släppt igen, oavsett vad som skett innan.. För eftersom att personen är psykisktsjuk är brotten inte allvarliga nog.

För några månader sedan så fick Örkelljunga borna iallafall bli varse om denna sak då en psykisktsjuk man blev frigiven/friskförklarad , iallafall fick han komma ut och på kvällen knacka han på hos sin mamma och högg ihjäl henne. Fasten att systern och mamman ville ha kvar honom så blev han frisläppt. Seriöst.

Vi fick bli lite varse om det igår då killen fått slint och gick och hotade familjen till livet, som sagt igår så var polisstyrkan här med civilare, förmedlare, insattstyrkor och allt. Men fick dom göra något? Nej han skulle ge sig frivilligt och det gjorde han ju tillslut också , åkte till psyket men blev senare släppt såklart.
Idag var han på nytt och hotade en familjemedlem och blev tagen. Kommer han då bli släppt igen.

Hur kan man vara psykisktsjuk men för frisk för att läggas in. En friskmänniska hade åkt i häktet direkt men en mellantingare får sväva fritt i det blå för han är sjukt men ändå för frisk. Det är fel, det är så mycket fel.

Personer i behov av hjälp borde minsann få all den hjälp som dom kan få. Man ska inte kunna va ett mellanting, antingen är man frisk eller är man sjuk oavsett borde de finnas åtgärder att ta eller ska man vänta tills något så allvarigt händer att någon skjuter ner elever i skolan?

Tur jag inte är politiker iallafall, jag vill vara bra på mitt jobb!

© My Svensson.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Här får ni följa min vardag.
En vilsen skåning i norrland
och allting började med att
jag 2012 backpackade i Thailand,
blev reseledare och spenderade
sommaren på underbara Skiathos
och vintern i Egypten
Sen dess har jag försökt charma
norrlänningarna med både
min dialekt och dåliga humor.

Familjen är lite långt bort, så jag
skulle också vilja gräva bort
Skåne,fast av anledning att
sen fiska upp det hit till norr.

Jag förgyllar mitt liv med
tv-serier, spännande böcker,
resor till Skåne, nätshopping,
underbara människor och lite fest.

Börjat se glaset som halvfullt,
och livet blev genast ljusare.

RSS 2.0