Måndagen 31 December.

Då var vi här, årets sista dag och en summering av 2018 är på sin plats. (Även om jag skriver summering finns det inget som garanterar att detta inlägg kommer bli kort).
 
I Januari när jag kom tillbaka hem till Sundsvall efter Jul & Nyårs firande med familjen hade jag bestämt mig. Efter att ha haft tanken på det i drygt tre år var det dags för mig att flytta tillbaka hem till Skåne igen. Det fanns olika faktorer som spelade roll, och en faktor jag inte riktigt tänkt på förut var nog framför allt att jag kände mig redo att gå vidare. 
 
(Hejdå lägenheten i Sundsvall och den vinter med absolut mest snö i hela mitt liv)
 
Så jag tog beslutet att säga upp mig från min tjänst på Com Hem (som i nuläget känns lite som en kärlek man inte riktigt kommit över för jag vet inte hur många som på min nuvarnade arbetsplats hör mig närmna Com Hem mer än typ femhundra gånger, haha).
Varför sån kärlek till denna arbetsplats då? 
Därför att jag fick möjligheten att växa inom ett företag, jag fick prova på en tjänst som passade mig så bra. Jag hade även en förebild, en chef som jag såg upp till. Jag skulle nöja mig med att vara hälften så bra som honom i min ledarroll. Och jag tror att de tillsammans med de kollegor som gjorde dagarna så roliga gjorde att arbetsplatsen blev extra bra. 
 
(Blev överraskad med bästa firandet av min trettioårsdag av Emma & Malin)
 
I Februari fyllde jag 30 år och även om det är en stor trea på den så kändes det ingenting speciellt. Bara ännu en siffra högre. Då jag haft åldersnoja sedan jag var drygt tjugo är det ingenting jag får längre. Kanske till och med så att jag tycker de känns lite mindre. Även om jag har några stora saker kvar på min to do lista har jag ändå fått bocka av några saker. Samt att jag tror att bo och jobba utomlands är någonting alla borde prova för att både utvecklas som person och få stå på sina egna ben. 2 av de första sakerna på min to do lista jag kommer ihåg var att jag ville säsonga som bartender innan jag fyllde 25 och jag ville backpacka i Thailand, båda blev avklarade inom några år. Jag gjorde en säsong som bartender i Borovetz, Bulgarien vintern 07/08 så jag fyllde 20 när jag var där. Vilken resa. Både åt helvete och riktigt bra. Och när jag fyllde 24 passade jag på att åka till Thailand en månad med enbart flygbiljetterna och en resväska. Ibland måste man våga för att komma någonstans.
 
(Grattis på födelsedagen till mig själv, från mig själv)
 
I Mars gick flyttlasset ner till Skåne och jag blev inneboende hos mina föräldrar ett kort tag. Under denna månaden köpte jag mig även en bil, för i Skåne har i alla fall jag ett stort behov av egen bil då nära och kära inte bor inom korta avstånd till varandra eller mig. I slutet av månaden passade jag även på att åka till Thailand på två veckors semester. Alla behöver lite vila och då jag just då inte hade något jobb och ingen egen bostad passade det utmärkt att fly landet och verkligheten för en stund.
 
 
När jag kom tillbaka från Thailand var vi inne i April och jag fick skriva kontrakt för en ny tjänst på Trademax i Helsingborg. Denna arbetsplats har varit både lärorik, rolig och stressig. Efter några månader i en tjänst blev jag förflyttad till en annan och därefter har jag sluppit stressen. Jag får fortsätta att utvecklas som person och jag trivs bra på min arbetsplats. Jag har sjukt bra kollegor i mitt team och vissa personer skulle jag även vilja kalla vänner.  Och i mitten/slutet av April fick jag nycklarna till min lägenhet.
 
 
Sommaren 2018 har väl varit den bästa sommaren i mitt liv vädermässigt, men då jag precis fått ett nytt jobb innebar sommaren för mig mest bara massa arbete. Jag tog inte ut någon semester alls, vilket jag självklart ångrade när solen bara sken, sken och sken. Under sommaren umgicks jag en hel del med min familj och även med min extra familj. Det var dop för min guddotter, min systerdotter föddes, min ena syster gifte sig, blev en dag på Liseberg, njöt till musik på 90-talsfestivalen i Helsingborg. 
 
Hösten kom sent i år och värmen har hållit i sig bra.
När November kom hade jag en resa inbokad till Sundsvall, fick bo hemma hos Emma och hade möjligheten att hälsa på på mitt gamla jobb. Mycket var sig likt trots tiden som gått.
 
Inför årets julafton var tron på snö otroligt liten, speciellt då jag veckan innan hört att det skulle regna. Var vi då inte alla otroligt glada när vi vaknade på julafton och det var helt vitt på marken. Även i Skåne. Jag måste säga att jag skrattar också lite åt "skåningar" som ropar snö när det kommer några små flingor och inget stannar kvar på marken, men jag måste ändå erkänna att jag var otroligt glad för den lilla snö vi fick. Även om de var lite var hela marken vit och det var inte förrän vi vaknade dagen efter som allting var borta. En vit jul alltså, för första gången sedan 2010 enligt min syster. De var på tiden alltså.
 
(Hela familjen samlad på julafton, så som den firas bäst.)
 
Och nu står vi här med nyårsafton för dörren, årets sista dag.
Jag ska spendera den med familjen, det blir äta mat hos mina föräldrar och sen spela Bingolotto. Jag har aldrig riktigt varit ett fan var nyår då den dagen för mig är lite överskattad. Så att bara rå om sig själv med nära och kära passar mig utmärkt. 
 
Inför 2019, vad har jag för förväntningar?
Att jag vågar mer, för är det någonting jag saknar i mitt liv nu så är det kärlek. 2019 jag är redo för nästa kapitel i mitt liv. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Här får ni följa min vardag.
En vilsen skåning i norrland
och allting började med att
jag 2012 backpackade i Thailand,
blev reseledare och spenderade
sommaren på underbara Skiathos
och vintern i Egypten
Sen dess har jag försökt charma
norrlänningarna med både
min dialekt och dåliga humor.

Familjen är lite långt bort, så jag
skulle också vilja gräva bort
Skåne,fast av anledning att
sen fiska upp det hit till norr.

Jag förgyllar mitt liv med
tv-serier, spännande böcker,
resor till Skåne, nätshopping,
underbara människor och lite fest.

Börjat se glaset som halvfullt,
och livet blev genast ljusare.

RSS 2.0