Köttgryta med potatis!

Jag skulle göra en köttgryta och ville ha köttet lite mört som en kalops så jag gjorde grunden efter ett kalopsrecept men även efter att ha kokat köttet i 1½timme så blev det inte så mört som jag ville ha det. Nästa gång får köttet koka längre, men denna gången var vi hungriga. Såsen och allt annat var jag nöjd med, men köttet kunde som sagt varit mörare så det liksom smälter i munnen. Då hade grytan varit mer än godkänd (;
 
Ingredienser: Färdiga grytbitar i nötkött, två gula lökar, två morötter, en burk hela champinjoner, en selleri, närmare 1½liter vatten (fick spä ut med vatten hela tiden under tiden köttet kokade upp eftersom det avdunstade med tiden, började dock med 5dl), ett lagerblad, fem svarta pepparkorn, fem vita pepparkorn, 10kryddpepparkorn och en tsk salt. När köttet och allt kokat så hällde jag ner en redning (mjöl+vatten) för att få såsen att tjockna till sen spädde jag på med lite grädde och hällde på soya, kryddade med bla salt, peppar, kryddpeppar.. (detta var i snabbadrag hur jag gjorde, finns miljoner sätt att göra köttgryta på och detta va mitt första försök..) sen kokade jag ju potatis till detta, ris går lika bra! 
 
 

Kommentarer
Postat av: L.

Ser supermumsigt ut.

2013-11-20 @ 20:36:11
URL: http://kornoholic.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Här får ni följa min vardag.
En vilsen skåning i norrland
och allting började med att
jag 2012 backpackade i Thailand,
blev reseledare och spenderade
sommaren på underbara Skiathos
och vintern i Egypten
Sen dess har jag försökt charma
norrlänningarna med både
min dialekt och dåliga humor.

Familjen är lite långt bort, så jag
skulle också vilja gräva bort
Skåne,fast av anledning att
sen fiska upp det hit till norr.

Jag förgyllar mitt liv med
tv-serier, spännande böcker,
resor till Skåne, nätshopping,
underbara människor och lite fest.

Börjat se glaset som halvfullt,
och livet blev genast ljusare.

RSS 2.0