Spagetti & baconsås!

Tänkte ge er tipset på dagens middag, något som är så super enkelt och så gott! När ni ser namnet baconsås, för allt i världen tro inte det är en carbonara för det ser inte ut som en och jag föredrar denna framför carbonara!
 
Till maten behövs: Pasta, Bacon, Mjöl, Mjölk (och grädde om man vill) Soya, Salt och vitpeppar.
 
1. Kastrull med vatten och salt till pastan ska kokas upp. 
2. Baconen ska skrivas till bitar, tjocklek som man själv känner.
3. Stek baconbitarna (behövs inget smör då bacon avger eget fett som de kan stekas i)
4. Häll över baconet (och fettet) i en kastrull för att göra såsen.
5. Pudra på mjöl över baconet och blanda runt väl så det inte blir klumpar.
6. Häll på lite vätska och blanda runt till en jämn smet och häll i mer vätska vid behov. När såsen kokar så tjocknar vätskan lite mer så häll helt enkelt i vätska till önskad tjocklek på såsen (skulle du hälla för mycket vätska i såsen och du tycker den blivit för tunn kan du enkelt blanda lite mjöl & vatten i ett glas och sen hälla direkt i såsen så är det en egen redning som gör såsen tjockare igen)
7. Nu är det dags för soya (den använder jag mest för färgensskull då såsen ska bli brun och inte vara ljus) och sen smakar du av och tar i peppar & salt om du tycker det behövs. Tänk på att baconet i sig är salt så det är inte alltid det behövs extra salt.
8. Har du glömt pastan kan det vara en bra idé att hälla i den i de kokande vattnet och när pastan är klar så är det bara duka upp och avnjuta denna enkla men ack så goda måltid.
 
Bild glömde jag ta, så ni får enkelt fantisera till den dag jag lägger upp en (;

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Här får ni följa min vardag.
En vilsen skåning i norrland
och allting började med att
jag 2012 backpackade i Thailand,
blev reseledare och spenderade
sommaren på underbara Skiathos
och vintern i Egypten
Sen dess har jag försökt charma
norrlänningarna med både
min dialekt och dåliga humor.

Familjen är lite långt bort, så jag
skulle också vilja gräva bort
Skåne,fast av anledning att
sen fiska upp det hit till norr.

Jag förgyllar mitt liv med
tv-serier, spännande böcker,
resor till Skåne, nätshopping,
underbara människor och lite fest.

Börjat se glaset som halvfullt,
och livet blev genast ljusare.

RSS 2.0